
 
LITIGATION - CANADA  

Media coverage in politics: court draws line 

between critical political reporting and defamation 
July 05 2016 | Contributed by Dentons  

Introduction 

Facts 

Decision 

Comment 

 

Introduction 

Political candidates in Canada will take comfort from a recent ruling by Justice Strekaf of the Court of 

Queen's Bench of Alberta in a case where the plaintiff was awarded substantial damages in a 

defamation action arising from an article published about him while running for office. In Kent v 

Martin,(1) former Progressive Conservative candidate Arthur Kent was awarded C$200,000 in 

damages after a prolonged lawsuit. Kent, a former journalist who was nicknamed the 'Scud Stud' for 

his reporting as an NBC News correspondent during Operation Desert Storm, was the target of a 

sarcastic and dismissive column published in the Calgary Herald and National Post. After the article 

was published, Kent's relationship with voters and donors became "more complex" and he lost the 

election held less than a month later. 

This meticulous and detailed judgment is noteworthy for its careful analysis of where political 

reporting, which is often highly critical, may become the proper subject of a defamation action and 

its appraisal of significant damages for the ongoing online publication of the defamatory material. It 

provides insight into how media outlets might be expected to behave after publishing inflammatory 

and potentially defamatory columns, and signals that failure to provide a prospective plaintiff with 

the opportunity to respond – while not inherently malicious – may exacerbate a damages award. 

Facts 

Kent, a former war correspondent turned star political candidate for the Progressive Conservative 

Party of Alberta in the March 2008 Alberta general election, sued Don Martin, Canwest Publishing, 

Postmedia Network and the National Post alleging that an article published during the election 

campaign was defamatory. Describing the article as a "hit piece", Kent sought a finding of malice 

against Martin for writing the article to destroy his political career and against the corporate 

defendants for continuing to make it available online for more than four years without publishing 

Kent's rebuttal. 

In the course of the campaign, Kent openly took positions on a number of issues that were 

inconsistent with the official Progressive Conservative platform. This generated media attention and 

newspaper columns about a "growing schism" in the party. Kent's behaviour created friction not only 

with his party leader, but also with party veterans working on his staff. In this context, the official 

agent and legal counsel to Kent's campaign, who was frustrated with Kent, passed sensitive internal 

campaign emails to Martin, then a journalist with the Calgary Herald and a regular columnist for the 

National Post. 

The defamatory article, with the headline "Scud Stud Lands with a Thud", was published in the 

Calgary Herald, the National Post and the Edmonton Journal – as well as online. The article strongly 

suggested that Kent was a naïve amateur whose campaign was on the verge of imploding. Although 

AUTHORS 

Norm Emblem  

Amer Pasalic  

http://www.internationallawoffice.com/gesr.ashx?l=7RUGJNG
http://www.internationallawoffice.com/gesr.ashx?l=7RUGJNX
http://www.internationallawoffice.com/gesr.ashx?l=7RUGJNX
http://www.internationallawoffice.com/gesr.ashx?l=7RUGJP0
http://www.internationallawoffice.com/gesr.ashx?l=7RUGJP0


upset by the article, Kent decided to wait until after the election campaign to write a formal rebuttal, 

preferring to focus on the campaign. However, Kent lost the election, which was held less than a 

month after the article was published. When he submitted a rebuttal to the Calgary Herald and the 

National Post, both newspapers refused to publish it. 

Kent launched a defamation action in May 2008. In October, the Calgary Herald decided to suppress 

online access to its version of the article; however, the article remained accessible online until late 

2012 on various Postmedia websites, with an updated dateline. Postmedia did not suppress online 

access to the article until November 6 2012. 

The defendants contested the allegation that the article was defamatory and argued that it would not 

have a significant impact on Kent's reputation. They also pleaded the defences of qualified privilege, 

justification, responsible communication on matters of public interest and fair comment. 

Decision 

The court noted that the article must be evaluated in the context of Kent's reputation in light of other 

newspaper articles that had been published on previous days highlighting the tension between Kent 

and the premier's office. These articles were relevant because they established a benchmark of what 

Kent's reputation was at the time that the defamatory article was published. Finding that the article 

contained a harshly critical personal tone and was markedly different from the other articles 

published about Kent, the court held that the column was defamatory, and that "the overall tenor of 

the Article is that Arthur Kent is a politically naïve arrogant has-been journalist with a huge ego 

whose election campaign is in disarray and who is doomed to become an ineffective MLA if elected".

(2) 

The court also held that the defence of responsible communication on matters of public interest did 

not apply.(3) While the article was certainly on a matter of public interest, the court concluded that 

Martin was not diligent in verifying the allegations in the article. The court conducted a 

comprehensive review of the factors identified by the Supreme Court of Canada in Grant v Torstar

(4) for assessing whether journalistic practices are responsible.(5) In this assessment, the court was 

particularly critical of the fact that Martin did not speak with Kent before publication, and that he 

was not diligent in verifying the statements that formed the basis of the article.(6) Martin also 

consulted only sources he knew had an axe to grind with the campaign and who were 

overwhelmingly negative.(7) 

However, the court found that some commentary and expressions of opinion in the article were 

protected by the defence of fair comment.(8) Reasoning that while some of the commentary in the 

article was harsh, sarcastic and dismissive in tone, these comments were nonetheless an expression 

of an opinion that could objectively be honestly expressed based on proven facts. As a finding of 

malice vitiates the defence of fair comment, the court also carefully considered whether malice had 

been established.(9) The court ultimately concluded that the fact that the article continued to be 

available online for four years after publication did not constitute malice on the part of the corporate 

defendants.(10) Furthermore, although deeply troubled by Martin's conduct and a finding that he 

had been planning to write a negative article when he first began his research, the court was hesitant 

to hold that Martin had acted maliciously.(11) The court concluded that "while a number of his 

statements in the article were exaggerated and not properly verified, Mr. Martin's conduct was not 

sufficiently egregious to constitute reckless disregard for the truth".(12) 

The court also rejected an argument by Postmedia that it was not responsible for the initial 

publication by its corporate predecessors and that the existence of the article within its databases 

did not constitute fresh or continuous publication.(13) It distinguished the situation at hand from 

Crookes v Newton,(14) where the Supreme Court of Canada held that a hyperlink to defamatory 

material does not constitute publication, on the basis that Postmedia was not merely providing a 

hyperlink, but was itself the source of the material.(15) Postmedia was therefore found to have 

continued to publish the defamatory article by making it available online through its database until 

2012.(16) 

Comment 



This case will be of particular interest to media organisations that are looking for guidance on how to 

respond to a latent defamation suit. The court was alive to the steps that the Calgary Herald and 

National Post failed to take in the aftermath of the article's publication, and Kent's damage award was 

significantly increased by what the court considered to be aggravating considerations. Specifically, 

the court was of the opinion that: 

l the defendants should have provided Kent with a reasonable opportunity to respond to the 

article, given its highly critical nature and Martin's failure to speak with Kent before it was 

published; and  

l the defendants should have taken more steps to suppress the article after the defamation suit 

was launched.  

With respect to the first point, while Kent did write and submit a rebuttal after the election campaign, 

it was rejected as being too critical by the Calgary Herald and too dated by the National Post. The 

court held that both papers should have attempted to address their concerns with Kent or provide 

him with an alternative opportunity to respond to the article. Simply refusing to publish his response 

was problematic and was factored into the court's overall assessment of damages. 

With respect to the second point, the continued ability for the article to be viewed online for more 

than four years after its initial publication caused "significant ongoing stress to Mr. Kent"(17) and 

increased his damages award. 

While taking these steps in a future case will likely not allow a defendant to escape liability, they may 

serve to mitigate what might be an otherwise substantial damages award. 

For further information on this topic please contact Norm Emblem or Amer Pasalic at Dentons 

Canada LLP by telephone (+1 416 863 4511) or email (norm.emblem@dentons.com or 

amer.pasalic@dentons.com). The Dentons website can be accessed at www.dentons.com. 

Endnotes 

(1) Kent v Martin, 2016 ABQB 314. 

(2) Ibid, at para 109. 

(3) Ibid, at para 193. 

(4) Grant v Torstar, 2009 SCC 61, 314 DLR (4th) 1. 

(5) Kent v Martin, supra note 1 at para 193. 

(6) Ibid. 

(7) Ibid. 

(8) Ibid at para 209. 

(9) Ibid at para 194. 

(10) Ibid at paras 246-247. 

(11) Ibid at para 237, 244. 

(12) Ibid at para 245. 

(13) Ibid at paras 221-222. 

(14) Crookes v Wikimedia Foundation Inc, 2011 SCC 47, [2011] 3 SCR 269. 

(15) Kent v Martin, supra note 1 at paras 224, 227. 

http://www.internationallawoffice.com/gesr.ashx?l=7RUGJNK
http://www.internationallawoffice.com/gesr.ashx?l=7RUGJNN
mailto:norm.emblem@dentons.com
mailto:amer.pasalic@dentons.com
http://www.internationallawoffice.com/gesr.ashx?l=7RUGJNR


(16) Ibid at para 228. 

(17) Ibid at para 263. 

Logan St John-Smith, summer law student at Dentons Canada LLP, assisted in the preparation of this 

update. 

The materials contained on this website are for general information purposes only and are subject to the 

disclaimer.  

http://www.internationallawoffice.com/gesr.ashx?l=7RUGJNU

